Jan 24, 2010

Ibuku Idolaku............

Time: 10.30 pm
Tempat: Home Sweet Home
Lagu Tema: Nobody (wondergirls)
Mood: Agak sukar untuk diexplain...

Dear my sweet diary,

Salam kpd semua......entri kali ni aku nk cerita pasal insan yang sangat bermakna dalam hidup aku......insan ini lah yang melahirkan aku, membesarkan aku, menjaga aku dengan sebaik-baiknya dan ape yang aku kecapi sehingga ke hari ini adalah berkat daripada kasih-sayang dan doanya terhadapku....(rs nak nangis plak).

Dia adalah segala-galanya padaku....dialah ibuku...tapi kt umah, kitorg paggil dia mak je...tp, untuk naikkan feel, dalam entri ni aku gunakan perkataan ibu...Ibuku skang dah berumur 54 tahun....lagi dua tahun dia akan pencen....aku sayang sgt kat dia sbb dia mengajar aku segala-galanya.....

Aku sgt kagum pada ibuku sbb ape yang dia buat, belum tentu aku mampu lakukan sekiranya aku bergelar seorg ibu kelak (walopun belum tahu bila hari itu akan tiba). Bagiku, dia adalah seorang ibu yang terbaik di dunia. Semua org pun macam tu, bukan aku sorg je....kan? Well, kat sini aku nak share kenapa aku sgt2 mengagumi ibuku....

Sepanjang aku membesar aku melihat ibuku sbg seorg yang sangat tabah, sangat penyayang dan tidak pernah merungut. Cuba korang bayangkan dengan rutinnya sebagai seorg ibu bermula jam 5 pagi, bangun menyiapkan sarapan, menyiapkan kerja2 rumah, kemudian 7.30 pagi, dah pergi kerja (mak aku pun kementerian kesihatan jugak). Then lepas balik kerja dia terus ke dapur dan menyiapkan makan malam. Bayangkan setiap hari begitulah rutin dia disamping membesarkan 6 org anak yang macam2 kerenah ni.

Apa yang aku sgt kagum adalah dia bukan sahaja seorg surirumah, tapi juga seorg pekerja. Ibuku bukan seorg pegawai atasan, dia cuma seorg pembantu perawatan kesihatan, bygkan kerja-kerjanya yang banyak, then, balik menguruskan rumahtangga, tak pernah merungut. Ibuku sentiasa memasak untuk kami, jarang dia membeli di kedai......(ni masa2 kecik la sbb bila dah besar, aku dok asrama, start form 1, bila cuti semester jek aku lak yg jadi surirumah kt umah tu...heheheh)

Kadang-kadang aku terfikir apakah mampu aku jadi seperti dia sekiranya aku dah berumahtangga nanti.....Ibuku jenis yang sgt tegas, dan dia mmg pantang sekiranya anaknya tidak tahu menguruskan urusan rumahtangga. Sebab itu, aku dah pandai memasak sejak darjah 6 lagi......dan sampai skang aku suka memasak......dan ayah aku telah approve masakan aku 100% sama mcm ibu aku. Agak bangga sebab ibuku pun menerima tempahan makanan dari luar.....

Aku akan cuba untuk menjadi seperti ibuku. She is the best in every angle. Aku pernah terfikir, sekiranya aku kawen nnti, walaupun penat mcm mane, walaupun sibuk mcm mana sekalipun, aku akan sentiasa memastikan, suami ku dan anak-anakku membesar dgn air tanganku. Aku akan cuba menguruskan rumahtangga dengan sebaik mungkin. memang kadang2 kite terfikir, adakah kita mampu untuk berbuat sebegitu, tetapi, sekiranya kite berusaha, insyaallah, Allah akan memudahkan urusan kita.

Byk sangat yang aku pelajari drpada kehidupan ni, daripada pemerhatian setelah aku mula bergelar seorg dewasa. akan aku cuba aplikasikan dalam kehidupan aku bila aku sudah berumahtangga nnti, kerana aku menginginkan sebuah keluarga yang penuh kasih sayang......

Soal jodoh dan pertemuan itu semua urusan-Nya. Dan sekiranya ada jodoh aku akan cuba sedaya upaya untuk merealisasikan impian aku ini.....korang nak tgk x pic mak aku?..muka kitorg lebeh kurang....ramai yg cakap aku ikut muka mak aku....so, ape kata korang skrol ke bawah.......cuba perati betul2...sama tak muka aku ngn mak aku.........jeng...jeng...jeng......=)

Ni la wajah ibu aku yang tersayang....sama kan muka kitorg...



Zoom lagi dekat nak suh korang tengok persamaan muka ibu dan anak ini...

ATAU

Adakah muka aku sama ngn makcik aku yang bertudung hitam itu?


Okehlah, stop sini dulu yek.....dah hampir jam 12 mlm, esok keje......selamat bekerja semua.....=)

7 comments:

  1. my mom baru nk masuk 51 taun nieh..full time house wife....sy sayang emak saya...heh tetiber..

    btw tanpa emak siapalah kita kan...

    ReplyDelete
  2. ezam: ye...sy pun sama...syg mak sy sgt2.....=)

    ReplyDelete
  3. wanita paling cantik sapa?...ibu aku...huhhuhu......apa maksud aku sebenarnya nk bgtau bahawasanya ibu kita adalah segala2nya...tanpa dia tanpa kita...kan...btw, nice entry...tetiba teringat kat ummi ku kat kg..wawawawawa...muahahahaha...tetiba je

    ReplyDelete
  4. Armyrule: sy sokong!!...ibu kite mmg adalah segala-galanya....br belajar berblogging....nnti nk bljr ngn awak...blog awak comey giler....heheheh

    ReplyDelete
  5. saya sayang mak saya....nak balik kampung la..rindu...hehe

    ReplyDelete
  6. salam....
    amboi bila bica citer ni rasa sebak cam nak leleh air mater.....memang menyentuh perasaan ...
    buat sahabat...moga ceria bersama ibu tersayang...

    ReplyDelete
  7. Paklong: betui tu...sayangilah ibu bapa kite yek.....walopun entri ni ttg ibu sy jek...tp, sy pun syg ayah saya...tanpa ayah pun sapelah kite di dunia ni....=)

    ReplyDelete